NALATENSCHAP
Schilderijen en reliëfs
Eind jaren vijftig zette de overgang naar abstractie in, met gelaste ‘spijkerbeelden’ van uiteenlopende, geassembleerde materialen, later gevolgd door wandreliëfs en zware materieschilderijen. Vanaf medio jaren zestig werd het aardse, materiële werk steeds lichter en geometrischer, rond 1971 uitmondend in een reeks volledig witte reliëfs.
Jan Wolkers maakte als beeldend kunstenaar een veelzijdige ontwikkeling door, waarin hij verschillende beeldende disciplines beoefende en waarmee hij zich onderhevig aan het veranderende tijdsbeeld toonde. Hoewel zijn werk de actuele ontwikkelingen in de naoorlogse beeldende kunst wel volgt, bleef hij een einzelgänger die zich nooit aansloot bij een groep of een beweging.
Literair en persoonlijk archief
Tekeningen
Over Jan Wolkers
Zijn beeldend werk, hoewel minder bekend als het literaire, bekleedt een vooraanstaande plaats in zijn oeuvre. Zijn monument voor de Auschwitzslachtoffers in het Amsterdamse Wertheimpark is een belangrijke gedenkplaats en zijn glazen sculpturen sieren op tal van plekken het Nederlandse landschap. Wolkers zelf beschouwde zich in de eerste plaats als een beeldend kunstenaar en nadat hij gestopt was met het schrijven van romans kreeg dit werk steeds meer ruimte.